Hembygdsmuseet

Kyrkobyvägen 32 , 66200 Korsnäs

Hemsidan

Museiområdet

Museiområdet omfattar idag den s.k. landbondstugan (f.d. drängstugan under prästgården), smedjan, väderkvarnen, utställningar i loftsbyggnaden samt spannmålslånemagasinet beläget över vägen. Det vackra gårdstunet fungerar som festplats och plats för hantverksdemonstrationer och lekar. Prästgårdsmuseet som ramar in södra kanten av tunet verkar som en egen förening.

Historia

I mitten av 1950-talet började läraren Helge Holm insamla gamla föremål från bygden. Han fick lov att använda den tomma drängstugan på prästgårdens område för ändamålet. Därmed var det första fröet sått till museiverksamheten. På 60-talet blev utrymmen renoverade för museibruk. Föreningen registrerades officiellt 1975, då också katalogiseringen av föremålen inleddes.

En målsättning för museet är att skapa en hemkänsla för våra besökare och därigenom samhörighet mellan gångna och nu levande generationer. Vi hoppas att alla skall trivas och önskar givande stunder i museets hägn!

Utställningar

I Lantbondestugan:

- Korsnäströjan
- Säljakten
- Storstugan
- Brudkammaren
- Textilrummet
- Träsniderier av Torsten Lundmark
- Olika temautställningar

I Loftsbyggnaden:

- Lanthandel
- 40 - 50 -talens hushållsutställning
- Pigkammare

Smedjan

Smedjan har fått nytt tak och städats. Smedjan har varit i bruk t.ex. på en Lantdag 2011.

Spannmålslånemagasinet

Tidigare var detta en viktig funktion i bysamhället, uppfördes 1825 – 26. År 1991 överläts byggnaden genom Jordbruksstyrelsens beslut till hembygdsmuseet. Magasinet är byggt i tre våningar och där finns t.ex. gamla jordbruksredskap och fordon utställda. Det har fungerat också som försäljnings- och utställningsutrymmen för lokalt hantverk.

Miniatyrmodell av Korsnäs

Modellen föreställer den tätast bebyggda delen av kyrkbyn, som den såg ut före storskiftet 1930.

Korsnäströjan

Korsnäströjan är en speciell tröja som tillverkades och nyttjades i Korsnäs under senare delen av 1800-talet och i början av 1900-talet. Det är en unik tröja, framför allt för att det i den förekommer både virkade och stickade bårder i granna färger. Ursprungligen användes tröjan mest av män som fest- och fintröja. De stickande delarna av tröjan stickades ofta av tre kvinnor samtidigt.